Siirry sisältöön
Uutinen 22.12.2023

Miten valvomme omaa toimintaamme? Code of Conduct, sidonnaisuuslinjaukset ja ilmoituskanava

Millainen rooli Code of Conduct -ohjeistuksellamme, sidonnaisuuslinjauksillamme ja ilmoituskanavallamme on toiminnassamme? Tässä jutussa kerromme lisää.

Me Business Finlandilla teemme töitä Suomen menestyksen eteen. Tuemme Suomen elinkeinoelämän uudistumista rahoittamalla innovaatioita, auttamalla yrityksiä ulkomaan markkinoille sekä houkuttelemalla investointeja, matkailijoita ja osaajia Suomeen. Meitä on yli 700 asiantuntijaa, ja toimimme Suomen lisäksi 33 eri maassa edistäen suomalaisten yritysten ja koko Suomen etua globaalisti.

Tehtäväkenttämme on laaja ja samoin on vastuumme. Yhteiskuntavastuu on keskeinen osa toimintaamme, ja otamme sen vakavasti. Miten siis pyrimme varmistamaan, että toimimme vastuidemme arvoisesti? Kurkista konepellin alle – tällaisilla eettisillä periaatteilla Business Finland toimii.

Mikä ja millainen on Business Finlandin Code of Conduct?

Business Finlandin Code of Conduct -ohjeistus laadittiin ja otettiin käyttöön organisaation perustamisvuonna eli 2018. Ohjeistuksessa kuvataan, millä tavoin turvaamme sen, että toimimme oikeudenmukaisesti ja vastuullisesti, vältämme eturistiriitoja, huolehdimme asiakastiedosta ja noudatamme annettuja ohjeita. Ohjeistus koskee koko henkilöstöämme asuinpaikasta riippumatta.

– Jokaiselta BF:läiseltä edellytetään Code of Conductiin tutustumista ja verkkokurssin suorittamista. Ohjeistus on myös keskeisessä osassa uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Työntekijämme ottavat ohjeet hyvin vakavasti ja tyypillisesti varmistelevat jo ennen erilaisia tilanteita ja tapahtumia, että he varmasti toimivat ohjeidemme mukaan, sanoo johtaja Marianne Asikainen.

Mitä tarkoitamme sidonnaisuuslinjauksilla?

Meidän on varmistettava, että pystymme toimimaan työssämme puolueettomasti. Tämän vuoksi laadimme vuonna 2018 myös sidonnaisuuksiin ja esteellisyyteen liittyvän erillisen ohjeistuksen, joka täydentää ja tarkentaa Code of Conductiamme.

– Meillä on erittäin hyvä kokonaiskuva henkilöstömme sidonnaisuuksista. Asuinpaikasta riippumatta asiakkaidemme kanssa työskentelevät BF:läiset ilmoittavat ja tarkistavat sidonnaisuutensa säännöllisesti, ja rekrytointien yhteydessä tarkistamme ne aina, sanoo Marianne Asikainen.

Olemme tänä vuonna tarkastelleet sidonnaisuuslinjauksia uudelleen vastuullisuusnäkökulmasta Business Finlandin strategian mukaisesti, ja ohjeita tarkennetaan edelleen ensi vuonna.

Miten Business Finlandin ilmoituskanava toimii?

Käytössämme on myös whistleblower- eli ilmoituskanava, jonka kautta kuka tahansa voi ilmoittaa Business Finlandin tai sen henkilöstön toimintaan liittyvistä väärinkäytösepäilyistä. Kanava on alun perin tullut meille Tekesin perintönä ja se laajennettiin koskemaan koko organisaatiota vuonna 2018.

Lain ja sisäisen tarkastuksen asiantuntijoista koostuva ryhmä tutkii kaikki ilmoitukset ja selvittää, mitä toimenpiteitä ne edellyttävät, jos edellyttävät.

– Otamme kaikki meille tehdyt ilmoitukset vakavasti. Saamme vuosittain useita kymmeniä ilmoituksia, joista suurin osa liittyy rahoittamiimme projekteihin, eli asiakkaidemme tekemisiin. Henkilöstöömme kohdistuvia ilmoituksia saamme harvoin, ja vaikka väitteet ovat saattaneet toisinaan olla vakavia, olemme perusteellisen tutkinnan perusteella voineet todeta, etteivät tapaukset vaadi jatkotoimenpiteitä. Toisinaan saamme kanavan kautta sinne kuulumattomia viestejä, jotka sitten ohjaamme oikeisiin kanaviin, kertoo Marianne Asikainen.

Vuoden 2023 alusta voimaan tullut, EU-direktiiviin pohjautuva ilmoittajansuojalaki velvoittaa meitä nostamaan kanavan painoarvoa edelleen, ja olemmekin parhaillaan täydentämässä sivuillamme olevaa tietoa kanavaan liittyen. Business Finlandin oman kanavan ohella myös oikeuskansleri ylläpitää keskitettyä ilmoituskanavaa, joka täydentää organisaatioiden omia ilmoituskanavia.