Business Finlandin uusi Näkökulmia innovaatioihin ja kasvuun -sarja kannustaa suomalaisia yrityksiä pohtimaan kasvustrategioitaan pitkän aikavälin globaalien kehityssuuntien valossa. Sarja sisältää tiiviitä tilannekuvia globaaleista suuntauksista, jotka voivat muokata tai luoda tulevia markkinamahdollisuuksia ja siten vauhdittaa tarvetta kestävälle uudistumiselle ja innovaatioille.
Uusi Näkökulmia innovaatioihin ja kasvuun -sarja rohkaisee suomalaisia yrityksiä strategiseen pohdintaan tulevaisuuden kasvumarkkinoista ja asiakastarpeista. Kannustamme yrityksiä miettimään kansainvälisiä kasvustrategioitaan sekä uudistumis- ja innovaatiotarpeitaan pitkän aikavälin globaalien kehityssuuntien valossa.
– Kansainväliseen kasvuun tähtäävien suomalaisten yritysten on hyvä ottaa huomioon globaalit suuntaukset, jotka voivat sekä muokata että luoda tulevia markkinoita ja mahdollisuuksia. Tällainen strateginen tarkastelu voi auttaa tunnistamaan kasvunäkymiä ja asiakaslähtöisiä innovaatiotarpeita jo varhaisessa vaiheessa, toteaa Kiira Kärkkäinen, joka on luonut sarjan ja johtaa Developing Markets Platformia Business Finlandissa.
Kiira Kärkkäinen, Business Finland
Näkökulmia innovaatioihin ja kasvuun -sarjan näkökulma on globaali ja sen alustavana painopisteenä ovat kehittyvät markkinat Afrikassa, Aasiassa, Latinalaisessa Amerikassa ja Kaakkois-Euroopassa.
– Kehittyvät markkinat ovat merkittävä kasvumahdollisuus, joka tulisi ottaa huomioon, kun yritykset pohtivat kasvustrategioitaan, sanoo Mirja Kaarlela, Senior Director Business Finlandissa.
Mirja Kaarlela, Business Finland
Sarja sisältää tiiviitä tilannekuvia valituista globaaleista aiheista ja tarjoaa linkkejä lisätietoon. Kukin tilannekuva käsittelee lyhyesti kyseisen aiheen mahdollisia liiketoimintavaikutuksia ja nostaa esiin kysymyksiä, joita yritykset voivat pohtia tavoitellessaan kasvua muuttuvassa maailmassa.
Kaksi ensimmäistä Näkökulmia innovaatioihin ja kasvuun -sarjan tilannekuvaa on julkaistu ja ne tarjoavat havaintoja väestöstä ja talouskasvusta.
Tilannekuva 1 tuo esiin, että kehittyvien markkinoiden odotetaan vastaavan suurimmasta osasta maailman väestönkasvusta tulevina vuosikymmeninä. Kun Aasiassa asuu nyt ja todennäköisesti myös tulevaisuudessa yli puolet maailman väestöstä, YK ennustaa Saharan eteläpuolisen Afrikan väestön lähes kaksinkertaistuvan ja saavuttavan kaksi miljardia ihmistä vuosisadan puoleenväliin mennessä. Monilla kehittyneillä markkinoilla väestönkasvun odotetaan pysähtyvän tai väestön vähenevän tulevina vuosikymmeninä.
Tilannekuva 2 tuo esiin, että kehittyvät markkinat vastaavat myös suuresta osasta maailman talouskasvua ja kasvavat edelleen nopeammin kuin kehittyneet taloudet. Kansainvälisen valuuttarahaston mukaan BKT:n reaalikasvu vuonna 2024 oli 4,3 % kehittyvissä ja nousevissa talouksissa ja 1,8 % kehittyneissä talouksissa. Viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana kehittyvien markkinoiden reaalinen BKT on yli nelinkertaistunut, kun taas korkean tulotason maissa se on Maailmanpankin datan perusteella alle kaksinkertaistunut.
Muuttuva maailma tuo mukanaan sekä mahdollisuuksia että haasteita yrityksille, luoden tarvetta uudistumiselle ja innovaatioille.
Väestön- ja talouskasvu voi vauhdittaa teollistumista ja lisätä kysyntää paremmalle infrastruktuurille, palveluille ja ratkaisuille kehittyvillä markkinoilla – luoden monenlaisia markkinamahdollisuuksia. Tavaroiden, palvelujen tai suurten hankkeiden kysyntä kehittyvillä markkinoilla voi poiketa siitä, mikä on ollut tyypillistä kehittyneissä maissa kulttuurisista, historiallisista, lainsäädännöllisistä tai ympäristösyistä johtuen.
Tämä luo sekä tarvetta että tilaa innovaatioille:
– Uudet mahdollisuudet voivat luoda tilaa mullistaville innovaatioille kehittyvillä markkinoilla, jotka voivat myös olla innovatiivisimpien teknologioiden ja ratkaisujen ensimmäisiä omaksujia. Tällaiset ratkaisut voivat auttaa kestävyyshaasteisiin vastaamisessa, pohtii Kärkkäinen.
Samalla kansainvälisen yhteistyön ja verkostojen vahvistaminen on olennaista globaalissa kilpailussa:
– Kasvavat kehittyvät markkinat voivat olla suomalaisten yritysten potentiaalisten liikekumppaneiden ja työntekijöiden kotipaikkoja – ja toisaalta ne voivat tarjota otollisen kasvualustan mahdollisille globaaleille kilpailijoille. Emme voi sivuuttaa kehittyviä markkinoita, jatkaa Kaarlela.
Muuttuvassa maailmassa suomalaisten yritysten on hyvä pohtia:
Business Finland kiihdyttää yritysten kestävää kasvua ja auttaa niitä uudistumaan ja kehittämään tulevaisuuden ratkaisuja: