Siirry sisältöön
Uutinen 13.05.2025

Tulevaisuuden terveydenhuollossa pitää huolehtia kestävyydestä

Helene Schjerfbeckin öljymaalaus vuodelta 1888 herää eloon animaation keinoin vuonna 2025. Kestävän terveydenhuollon kultakausi -viestintäkampanja kunnioittaa suomalaisia mestariteoksia ja kannustaa suomalaista osaamista uuteen kukoistukseen.

Kun terveydenhuolto on toimivaa, tehokasta ja laadukasta, se on myös kestävää. Business Finlandin aloittama Kestävän terveydenhuollon kultakausi -viestintäkampanja kiinnittää huomiota siihen, miten terveydenhuollon hiilijalanjälkeä voidaan pienentää. Kestävä terveydenhuolto on myös sitä, että potilaiden lisäksi huomioidaan ympäristön, talouden ja yhteiskunnan kantokyky.

– Jos haluamme sekä ylläpitää terveyttä että tarjota hoitoa, nykyisten käytäntöjen on muututtava, sanoo Healthcare Reimagined 2035 -mission johtaja Eeva Salminen Business Finlandista.

Suomalaisen terveydenhuollon hoitotaakan ja resurssihaasteiden vähentämiseksi sekä ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi on tunnistettu kaksi keskeistä ratkaisua:

Ensimmäinen keskeinen näkökulma on ennaltaehkäisy, jossa siirtämällä painopistettä sairauksien hoidosta niiden ehkäisyyn voidaan vähentää hoitotarvetta ja keventää terveydenhuollon kuormitusta. Samalla ihmiset pysyvät terveempinä pidempään.

Toinen on hoidon personointi ja tehostaminen hyödyntämällä dataa ja teknologiaa. Tämä mahdollistaa entistä yksilöllisemmät ja vaikuttavammat hoitopolut, mikä parantaa sekä hoidon laatua että tehokkuutta.

Molemmissa ratkaisuissa voidaan huomioida myös terveydenhuollon aiheuttaman ympäristökuormituksen vähentäminen. Terveydenhuollon kasvihuonepäästöjen arvioidaan jopa ylittävän lentoliikenteestä globaalisti aiheutuvat päästöt. Yksi merkittävä ympäristökuormaa lisäävä lähde tulee sairaaloiden leikkaussaleista, jotka edustavat jopa 25–30 % sairaaloiden hiilijalanjäljestä.

Eeva Salmisen mukaan esimerkiksi tekoälyn ja biomateriaalien tuomat mahdollisuudet avaavat aivan uusia näkymiä terveydenhuollon kehitykseen.

– Teknologisista kehitysaskeleista puhuttaessa on kuitenkin tärkeää muistaa, että pelkkä teknologia tai uudet ratkaisut eivät riitä, vaan hoitoprosesseihin ja -malleihin on myös tehtävä muutoksia.

Health Tuesday avasi aihetta jäteongelmista ilmastonmuutokseen

Business Finlandin järjestämät Health Tuesday -tapahtumat nostavat esille kuukausittain ajankohtaisia terveydenhuollon teemoja. Toukokuussa 2025 järjestetty tilaisuus ”Sustainable Healthcare – do I need to care?” avasi terveydenhuollon kestävyyden haastetta erityisesti ympäristötekijöiden näkökulmasta.

– Suomalaisilla toimijoilla on jo nyt monialaista yhteistyötä ja se auttaa kasvamaan ja laajentumaan kansainvälisesti. Kestäville ratkaisuille on huutava tarve maailmanlaajuisesti. Tästä syystä haluamme suomalaisten tarttuvan viestintäkampanjamme aiheeseen konkreettisesti. Olemme mukana yhteistyössä, rohkaisee Eeva Salminen.

Health Tuesdayn materiaalit ovat vapaasti hyödynnettävissä.

Kestävän terveydenhuollon kultakausi on nyt

Kestävän terveydenhuollon kultakausi -viestintäkampanjan tavoitteena on rohkaista suomalaisia tutkimusorganisaatioita, yrityksiä ja muita terveydenhuollon toimijoita ottamaan loikka terveydenhuollon uudistamisessa.

Business Finlandin lanseeraama viestintäkampanja nostaa esille terveydenhuollon tulevaisuuden kehitystarpeet kestävyyden eri näkökulmista. Samalla se on Healthcare Reimagined 2035 -mission yksi tärkeimmistä toimenpiteistä ja tukee myös Health 360 Finland -ohjelman tavoitteita. Kestäviin terveydenhuollon tavoitteisiin pääsy edellyttää niin prosessien kuin teknologioiden tarkastelua esimerkiksi tutkimuksen ja kehitystoiminnan kautta. Tähän on tarjolla sekä neuvontaa että rahoitusta.

Kestävän terveydenhuollon kultakauden teema tunnistaa ja antaa tunnustusta 1800–1900-lukujen vaihteen merkittäville taiteen ja kulttuurin teoksille. Tätä aikaa kutsuttiin Suomessa taiteen kultakaudeksi. Kestävän terveydenhuollon kultakausi -viestintäkampanja on ottanut visuaaliseksi innoittajakseen Helene Schjerfbeckin Toipilas -maalauksen, jonka Business Finlandin graafisen suunnittelun ja visuaalisen median asiantuntija Maria Singh tekoälyä ja videotekniikkaa hyödyntäen on muovannut klassikosta ihastuttavan animaation.

Kestävän terveydenhuollon kultakausi