Tiedote 05.10.2023

Innovaatiot ja perheystävällisyys houkuttelivat intialaisen startup-yrittäjän Suomeen

Kuva: Ashwin Sivakumar muutti Suomeen perustaakseen startup-yrityksen.

Suomi kilpailee parhaista startup-yrittäjistä muiden maiden kanssa ja kilpailu osaajista on kovaa. Intialainen Ashwin Sivakumar on juuri muuttanut Suomeen tavoitteenaan perustaa terveysteknologian startup-yritys. Suomi valikoitui Sivakumarin kohteeksi, koska se on edelläkävijä digitaalisen terveyden innovaatioissa ja digitaalisesti ohjatuissa terveydenhuoltojärjestelmissä.

Suomi tarvitsee laajasti työvoimaa eri toimialoille. Kansainvälisiä osaajia ja startup-yrittäjiä houkutellaan Suomeen töihin hallitusohjelman mukaisesti erityisesti Intiasta, Brasiliasta ja Vietnamista.

– Intialaisten startup-yrittäjien houkuttelussa Suomi on kilpailukykyinen markkina mm. innovaatio-osaamisen, startup-yritysten rahoituksen ja hyvän elämänlaadun vuoksi. Intiassa osaajien houkuttelutyötä on tehty pisimpään, vuodesta 2019 alkaen. Suomen tunnettuus ja houkuttelevuus Intiassa on tämän myötä kasvanut, mikä näkyy niin Suomen maabrändin sijoituksessa kuin intialaisille myönnettyjen oleskelulupien määrässä, Business Finlandiin kuuluvan Work in Finlandin asiantuntija Gitta Perez kertoo.

Kansainvälisillä huippuosaajilla on useita eri vaihtoehtoja asuinmaan valinnan suhteen. Osaajista kilpailevat myös perinteiset, Suomea suuremmat maahanmuuttomaat, kuten Yhdysvallat, Iso-Britannia, Kanada, Saksa ja Ranska. Aasialaisten osaajien keskuudessa Suomi kilpailee myös esimerkiksi Singaporen kanssa.

Ashwin Sivakumarin ura alkoi 2000-luvun alkupuolella bioinformatiikan tutkimusryhmässä Helsingissä. Myöhemmin hän perusti yhtiön Intiassa, joka auttaa yrityksiä kasvamaan digitaalisen markkinoinnin, markkinoille menon ja teknologiapalveluiden avulla. Nyt hän on muuttanut perheineen Intiasta Suomeen ja suunnittelee toista yritystä, joka yhdistää hänen intohimonsa parantaa hoitotuloksia, potilaskokemuksia ja edistää kestäviä hoitomuotoja uusien teknologioiden avulla.

– Tavoitteenani on perustaa maailmanlaajuinen startup, joka innostaa lisää lahjakkaita osaajia valitsemaan uran terveysteknologian parissa ja nopeuttaa uusien teknologioiden käyttöönottoa terveydenhuollossa. Nopeasti kasvava terveysteknologian startup- ja yliopistoinnovaatioekosysteemi tekee Suomesta ihanteellisen keskuksen startup-yritykselleni, Sivakumar kertoo.

Uramahdollisuuksien lisäksi Suomen vahvuutena kilpailussa on perheystävällisyys. Monelle osaajalle tuleva kotipaikkakunta ja sen arkinen elinpiiri on myös tärkeää. Miljoonakaupungista Suomeen muuttava saattaa arvostaa esimerkiksi kotikunnan helposti saavutettavissa olevia palveluita, kävelymatkaetäisyydellä sijaitsevaa koulua sekä takapihalta avautuvaa metsämaisemaa.

– Perheeni on toiveikas ja innoissaan muutosta, muistaen aiemman aikamme Suomessa. On hienoa päästä taas matkustelemaan ja luomaan uusia muistoja pienen lapsen kanssa. Uskon, että myös lapsemme nauttii ja hyötyy suomalaisesta varhaiskasvatusjärjestelmästä. Mutta kuten kaikissa isoissa muutoissa, meillä on perhosia vatsassa siirtyessämme uuteen ympäristöön erityisesti yrittäjäuramme takia. Olen kuitenkin optimistinen siitä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan tässä onnellisessa maassa, Sivakumar summaa.

Lisätietoa Work in Finlandin toiminnasta

Lisätietoja medialle

Gitta Perez
Head of Talent Boost, India