Kiertotalouden investointiavustus on tarkoitettu Suomessa toimivien yritysten sellaisiin kiertotalousinvestointeihin, jotka parantavat ympäristönsuojelun tasoa yli EU:n normien tai lisäävät jätteen kierrätystä nykyisen teknisen kehitystason ylittävillä ratkaisuilla. 

Kiertotalous

Kiertotalous on toimintatapa, jolla tähdätään kestävän kehityksen mukaiseen kasvuun. Materiaalikierrot ovat kiertotalouden keskiössä, sillä niihin liittyy merkittäviä ympäristövaikutuksia ja toisaalta merkittävää liiketoimintaa eri sektoreilla.

Kiertotalouden keskeinen tavoite on säilyttää tuotteet, materiaalit ja niiden arvo talouden kierrossa mahdollisimman pitkään. Tehokkuus paranee ja arvo lisääntyy, kun materiaalit ja tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan pitkäikäisiksi ja uudelleen käytettäviksi ja niihin voidaan liittää palveluita.

Kiertotalouden tarkoituksena on muuttaa perinteisiä toiminta- sekä tuotantotapoja, ja tarjota mahdollisuuksia muutokseen sopeutuville ja uuteen toimintatapaan panostaville yrityksille. Vihreä kasvu voi muodostua kokonaan uudenlaisesta liiketoiminnasta ja synnyttää uusia yrityksiä, mutta mahdollisuuksia on myös perinteisessä energia- ja resurssi-intensiivisessä teollisuudessamme.

Tällä hetkellä rahoitusta ei ole haettavissa.

Edellisten hakujen ohjeistus Suomen kestävän kasvun ohjelman sivulla  kohdassa päättyneet ohjelmat.

 

Kenelle?

Rahoitus on tarkoitettu Suomessa toimivien yritysten sellaisiin kiertotalousinvestointeihin, jotka parantavat ympäristönsuojelun tasoa yli EU:n normien tai lisäävät jätteen kierrätystä nykyisen teknisen kehitystason ylittävillä ratkaisuilla. Rahoitettavilla kiertotalousinvestoinneilla edistetään kiertotalouden kehittymistä Suomessa.

Rahoitusta voivat saada kaiken kokoiset Suomessa rekisteröidyt yritykset, joiden investoinnit luovat edellytyksiä kiertotalouden ja vihreän kasvun sekä liiketoiminnan ja työllisyyden kasvulle. Saadakseen rahoitusta yrityksellä on oltava

  • halua muuttaa investoinnillaan perinteisiä toiminta- ja tuotantotapoja kiertotalouden ja vihreän kasvun edistämiseksi
  •  tavoitteena tehdä Suomeen kohdistuvia kiertotalousinvestointeja, jotka mahdollistavat liiketoiminnan ja työpaikkojen kasvun Suomessa ja/tai kansainvälisesti
  •  taloudelliset edellytykset investoinnin omarahoitusosuuden kattamiseen sekä jatkuvaan taloudelliseen liiketoimintaan. Kannattamattoman toiminnan tukeminen ei ole perusteltua kansantalouden edun, yritystoiminnan tehokkuuden eikä toimivan kilpailun näkökulmasta.

Mihin tarkoitukseen rahoitusta voi saada?

Rahoitusta voivat saada Suomeen tehtävät investoinnit, joilla on merkittäviä ympäristövaikutuksia. Investointien tulee lisätä materiaalikiertoa, luoda edellytyksiä kokonaan uudenlaisille kiertotalouden liiketoimintamalleille sekä edistää liiketoiminnan ja työllisyyden kasvua eri sektoreilla kotimaassa ja/tai kansainvälisesti. Jotta investointia voidaan rahoittaa, sen pitää suoraan vaikuttaa kierrätyksen lisääntymiseen tai ympäristönormien ylittymiseen.

Rahoituksen kohteena voivat olla

  • Teolliseen rakentamiseen liittyvät investoinnit (esimerkiksi projektit, joissa investoidaan uuteen kiertotalousteknologiaan, kiertotalouden innovatiiviseen laitokseen tai laitoksen kiertotalouskonversioon)

  • Liiketoimintaekosysteemien kiertotaloutta parantavat investoinnit (esim. teollisuuspuistojen tai muiden ekosysteemien yhteiset innovatiiviset laitosinvestointihankkeet)

  • Digitaaliset ratkaisut, joilla päästään ympäristönormit ylittävään toimintaan tai tehostetaan ja lisätään jätteiden kierrätystä (esim. investoinnit, joissa digitaalisia ratkaisuja hyödyntämällä tehostetaan materiaalikiertoa tai ylitetään vallitsevat ympäristönormit)

  • Jätteen kierrätystä ja uudelleenkäyttöä koskevat investoinnit (esim. kierrätystä lisäävät tai tehostavat investoinnit innovatiiviseen laitokseen tai tuotantolinjaan muiden toimijoiden kuin tuensaajan tuottaman jätteen kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön)

Mihin rahoitus ei ole tarkoitettu?

Rahoitusta ei voida myöntää, jos

  • Yritys toimii maatalouden alkutuotannon tai kalastuksen ja vesiviljelyn aloilla (ml. kala- ja vesiviljelytuotteiden jatkojalostus ja kauppa).
  • Yritys ei kuulu ennakkoperintärekisteriin.
  • Yrityksellä on verovelkaa, josta ei ole voimassa olevaa maksusuunnitelmaa.
  • Yrityksellä on merkittäviä maksuhäiriöitä.
  • Yrityksellä on velkaa ulosotossa, josta ei ole voimassa olevaa maksusuunnitelmaa.
  • Yrityksellä on aiempien Tekes-/Business Finland -lainojen velvoitteita rästissä.
  • Yrityksellä ei ole jatkuvan kannattavan liiketoiminnan edellytyksiä,
  • Yritys on ollut 31.12.2019 vaikeuksissa olevan yrityksen määritelmän täyttävässä tilanteessa. Rahoitusta voidaan kuitenkin myöntää yrityksille, jotka eivät olleet vaikeuksissa 31.12.2019, mutta joista tuli vaikeuksissa olevia yrityksiä 1.1.2020 ja 30.6.2021 välisenä aikana.

Investointiavustuksen myöntäminen ei ole tarkoituksenmukaista, jos avustusta on mahdollista saada jo jostakin muusta tukiohjelmasta. Esimerkiksi energian säästöön tai uusiutuvan energian käytön lisäämiseen liittyvät hankkeet kuuluvat energiatuen piiriin ja ravinteiden kierrätykseen liittyvät hankkeet voivat hakea rahoitusta ELY:n ravinteiden kierrätyksen kokeiluohjelmasta. 

Rahoitusta voidaan myöntää ainoastaan yrityksille, jotka toimivat Manner-Suomen alueella.

Mihin rahoitusta voi käyttää?

Rahoitusta voidaan myöntää investointiin, jolla yritys ylittää toiminnassa sovellettavat unionin normit tai alan nykyisen teknisen kehitystason. Tukikelpoiset kustannukset määritetään tarvittaessa vertaamalla esitettävän investoinnin kustannuksia unionin normien tai alan teknisen kehitystason mukaisen, vaihtoehtoisen ratkaisun kustannuksiin. Rahoitusta voi käyttää projektin kestoaikana tehtävään työhön, joka aiheutuu:

  1. koneiden tai laitteiden hankinnasta ja asennuksesta
  2. aineettomien oikeuksien hankinnasta
  3. rakennuksen, rakennelman- tai rakenteen rakentamisessa, korjaamisessa tai laajentamisessa tarvittavien aineiden tai tarvikkeiden hankkimisesta tai niihin kiinteästi liittyvien laitteiden hankkimisesta, suunnittelusta tai työpalkoista
  4. tietoverkkojen tai muiden vastaavien verkkojen suunnittelusta, rakentamisesta tai laitehankinnoista tai verkkojen rakentamiseksi tai käyttämiseksi välttämättömien käyttöoikeuksien hankinnasta
  5. investoinnin käyttöönotosta tai sen edellyttämästä käyttöhenkilökunnan koulutuksesta

Rahoitusta EI voi käyttää:

  • investointeihin, jotka on aloitettu ennen hakemuksen jättämistä
  • kustannuksiin, jotka syntyvät investoinnin suunnittelusta ja hakemuksen laatimisesta ennen hakemuksen jättämistä
  • investointeihin, jotka eivät paranna ympäristönsuojelun tasoa (verrattuna unionin normeihin, mikäli sellaiset olemassa) tai jotka eivät ylitä alan teknistä kehitystasoa
  • jos investointi toteutetaan sen varmistamiseksi, että yritys noudattaa jo hyväksyttyjä unionin normeja tai normeja, jotka eivät ole vielä tulleet voimaan. (Poikkeuksena uuden kuljetuskaluston hankinta/jälkiasennukset, jos hankinta on tehty ennen normien voimaantulopäivää)
  • muihin jätteen hyödyntämistoimiin kuin kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön
  • investointeihin, joilla lisätään pelkästään kierrätettävien materiaalien kysyntää ilman, että lisätään myös materiaalien keruuta
  • pakollisiin, unionin lainsäädännön velvoittamiin tai tavanomaisiin liiketoiminnan kustannuksiin

Rahoituksen määrä ja yrityksen oma rahoitus

Rahoitus myönnetään avustuksena. Sen taso määritellään tapauskohtaisesti asiakkaalta saatavien vertailulaskelmien perusteella, elleivät unionin normit tai alan teknisen kehitystason ylittävästä ratkaisusta aiheutuvat lisäkustannukset ole yksilöitävissä erilleen kokonaisinvestointikustannuksista.

Enimmäistukitasot ylimääräisiin investointikustannuksiin:

  • pk-yritykset 45 %
  • suuret yritykset (ml. midcap) 35 %

Myönnetty yksittäinen avustus saa olla enintään 15 miljoonaa euroa yhden yrityksen ja hankkeen osalta.

  • Maksetaan investointiprojektin toteutuneita kustannuksia vastaan väli- ja loppuraporttien sekä -tilitysten perusteella.
  • Ei makseta ennakkoa.

Rahoitus ei rasita yrityksen de minimis- eikä komission tilapäisen 1 800 000 euron tukiohjelman kiintiötä.

Hyväksyttävät kustannukset

Projektille voidaan hyväksyä kustannuksia ajalta, jolloin kyseisiä välineitä ja palveluita käytetään hankkeessa ja ne liittyvät välittömästi investointihankkeeseen. Hyväksyttäviä kustannuksia ovat:

  • palkkakustannukset
  • henkilösivukustannukset
  • ulkopuolelta ostettavat palvelut
  • aineet ja tarvikkeet
  • laiteostot

Hankkeen loppuraportin yhteydessä toimitettavasta tilintarkastajan raportista aiheutuvat kustannukset voidaan myös hyväksyä ostettuihin palveluihin.

Vain kohtuulliset ja hankkeen kannalta tarpeelliset kustannukset ovat hyväksyttäviä.

Jos investointihanke rahoitetaan leasingilla, osamaksulla tai vastaavalla tavalla, voidaan hyväksyä enintään hankinnan ostohintaa vastaavat kustannukset. Käyttöleasingkustannuksia ei hyväksytä, vaan omaisuuden tulee siirtyä rahoitusleasingkauden päättyessä tuen saajan omaisuudeksi.

Jos avustuksensaaja on arvonlisäverovelvollinen, kustannuksiin liittyvä arvonlisävero ei ole hyväksyttävä kustannus.

Hyväksyttäviä kustannuksia eivät ole esimerkiksi tuen saajan yleiskustannukset ja matkakustannukset, myynnin ja markkinoinnin kustannukset, tavanomaisesta toiminnasta aiheutuneet kustannukset, pankki- ja rahoituskulut tai sopimusten laatimisesta aiheutuneet kustannukset.

Maksetaan investointiprojektin toteutuneita kustannuksia vastaan väli- ja loppuraporttien sekä -tilitysten perusteella.

Projektisuunnitelma
Asiointipalvelu

Asiointipalvelussa voit hakea rahoitusta, raportoida projektisi edistymistä ja tehdä kustannustilityksen. Löydät palvelusta myös kaikki projektiisi liittyvät asiakirjat.

Hyväksy rahoituspäätös asiointipalvelussa
Rahoituspäätöksen voi nyt hyväksyä asiointipalvelussamme ilman erillistä lomaketta. Henkilöllä, joka hyväksyy päätöksen yrityksen puolesta, tulee olla yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Hyväksyjän tulee kirjautua asiointipalveluun Suomi.fi-tunnistautumisen kautta, jotta nimenkirjoitusoikeus saadaan vahvistettua. Rahoituspäätös astuu voimaan vasta, kun päätös on hyväksytty asiointipalvelussa.

Miten rahoitusta haetaan?

Rahoitusta haetaan Business Finlandin sähköisessä asioinnissa olevalla hakemuksella Kiertotalouden investointiavustus.. Linkki asiointipalveluun oikealla.

Rahoitushakemuksessa on esitettävä, millaisesta normien ylittävästä ratkaisusta on kyse. Selvityksestä on käytävä ilmi, mitkä Euroopan unionin normit esitettävä investointi ylittää ja mikä olisi kapasiteetiltaan vastaava unionin normien tai alan teknisen kehitystason mukainen ratkaisu. Asiakkaan on toimitettava hakemuksessa selvitys hankkeen kiertotalous-, ilmasto-, innovaatio- ja ympäristövaikutuksista. Lisäksi pitää kertoa, mitä tehdään siinä tapauksessa, että rahoitusta ei myönnettäisi. Lisäksi hakemuksessa on kuvattava, miten investointi vaikuttaa investoijan liiketoimintaan ja työpaikkojen määrään sekä millaisia välillisiä vaikutuksia muiden liiketoimintaan investoinnilla mahdollisesti on.

Rahoitushakemukseen liitettävässä pakollisessa projektisuunnitelmassa on esitettävä vertailulaskelmat haettavan investoinnin ja vertailuinvestoinnin kustannuksista tukikelpoisen osan määrittelyä varten, elleivät ylimääräisen, tukikelpoisen osan kustannukset ole yksilöitävissä erilleen kokonaisinvestoinnista

Projektisuunnitelmassa on myös esitettävä investoinnin kannattavuuslaskelma sekä haettavalle investoinnille (ilman tukea ja tuen kanssa) että tarvittaessa unionin normien mukaisen tai alan teknisen kehitystason mukaiselle vertailukelpoiselle investoinnille.

Lisätietoja
Asiantuntija
Kati Oikarinen
kati.oikarinen (at) businessfinland.fi
040 822 1182




Kenelle tämä rahoituspalvelu sopii?
Yleensä Business Finlandin rahoittamissa projekteissa on kansainvälistymisen vaatimus. Onko se myös tässä rahoituksessa?

Rahoitettavilla kiertotalousinvestoinneilla tavoitellaan merkittäviä ympäristövaikutuksia lisäämällä materiaalikiertoa sekä edistetään liiketoiminnan ja työllisyyden kasvua eri sektoreilla kotimaassa ja myös kansainvälisesti. Investointiavustusta hakeva yritys voi olla myös pelkästään kotimarkkinoilla toimiva yritys. Hakemuksessa tulee kuitenkin kuvata, miten investointi vaikuttaa investoijan liiketoimintaan ja työpaikkojen määrään sekä millaisia välillisiä vaikutuksia muiden liiketoimintaan investoinnilla mahdollisesti on.

Minkä kokoisia ja minkä alojen yrityksiä Business Finland voi rahoittaa?

Rahoitamme kaikenkokoisia, Suomessa rekisteröityjä, Manner-Suomen alueella toimivia yrityksiä, joilla on taloudelliset edellytykset investoinnin omarahoitusosuuden kattamiseen sekä jatkuvaan kannattavaan liiketoimintaan.

Voivatko kuntien omistamat yhtiöt olla hakijoina?

Kyllä voivat. Kaikki Suomessa rekisteröidyt ja toimivat yritykset riippumatta iästä, koosta ja omistuspohjasta voivat olla hakijoina.

Voiko investoinnin toteuttaa ulkomaille?

Ei voi. Investointiavustus on tarkoitettu Manner-Suomessa toteuttaviin kiertotalousinvestointeihin.

Jos yrityksellä on meneillään muita Business Finlandin rahoittamia hankkeita, voiko se saada tätä rahoitusta?

Voi saada.

Voidaanko rahoittaa yritysten yhteishankkeita?

Harkinnan mukaan voidaan rahoittaa yritysten yhteishankkeita. Yhteishankkeessa kaikkien avustuksen saajien on sitouduttava hankkeen toteuttamiseen kokonaisuudessaan eli ne eivät voi olla hankkeelle vain palveluja tuottavia osapuolia. Yhteishankkeessa osapuolilla on yhteinen projektisuunnitelma, jossa kunkin osapuolen osuus projektista ja kustannuksista on kuvattu. Yhteishankkeella ei voi kiertää julkisia hankintoja koskevaa lainsäädäntöä.

Kaikki yhteishankkeen osapuolet osallistuvat hankkeen hallinnointiin ja toimintojen yhteensovittamiseen, elleivät ne ole valinneet keskuudestaan tahoa, joka hoitaa näitä toimintoja. Jokainen osapuoli jättää oman rinnakkaishakemuksensa Business Finlandille ja on avustuksen myöntäjälle vastuussa kaikista hankkeessa tehtävästä toiminnasta.

Osapuolten on ennen hankkeen aloittamista tehtävä valtionavustuslain 7 § 3 momentin mukainen keskinäinen sopimus, jossa on muun muassa sovittava hankkeen toteuttamisesta ja eri osapuolten rooleista hankkeen toteuttamisessa, rahoitusosuuksista sekä hankkeen sisäisestä ja ulkoisesta tiedonkulusta ja tiedottamisesta. Jos hankkeeseen kohdistuu takaisinperintä ovat kaikki hankkeen osapuolet vastuussa.

Sisältääkö investointiavustus de minimis –tukea tai komission tilapäisen 1 800 000 euron kiintiöön kuuluvaa tukea?

Ei sisällä.

Hakijan taloudellinen tilanne
Miten Business Finland arvioi hakijan yrityksen taloudellista tilannetta? Milloin rahoitusta ei voida myöntää?

Taloustilannetta tarkastellaan viimeisimmän vahvistetun tilinpäätöksen sekä muiden relevanttien taloustietojen perusteella. Jos viimeisintä tilinpäätöstä ei ole toimitettu Patentti- ja rekisterihallitukseen, se on toimitettava Business Finlandiin.

Business Finland hyödyntää taloudellinen tilanteen arvioimisessa myös Verottajalta saatavaa velvoitteidenhoitoselvitystä sekä Suomen Asiakastieto Oy:lta saatavaa Rating Alfa-tietoa.

Kiertotalouden investointiavustus ei ole tarkoitettu yrityksille, jotka olivat EU-määritelmän mukaisesti vaikeuksissa olevia yrityksiä 31.12.2019. Heinäkuun 2020 alussa tehdyn asetusmuutoksen myötä yritykset, joista on tullut 1.1.– 30.6.2021 vaikeuksissa olevia, on kuitenkin mahdollista hakea investointiavustusta. Business Finland käyttää hakemusta arvioidessaan kokonaisharkintaa ja arvioi miten yrityksen taloudellinen kokonaistilanne vaikuttaa kannattavan liiketoiminnan edellytyksiin.

Mikä on vaikeuksissa oleva yritys?

Business Finland noudattaa vaikeuksissa olevan yrityksen määrittelemisessä Euroopan komission määritelmää, jonka mukaan vaikeuksissa olevaksi yritykseksi katsotaan yritys, joka on

  1. konkurssi- tai saneerausmenettelyssä tai
  2. saanut ns. pelastamis- tai rakennemuutostukea eikä ole vielä maksanut sitä takaisin tai
  3.  menettänyt yli puolet merkitystä osakepääomastaan kertyneiden tappioiden vuoksi tai
  4. ylittää tai alittaa tietyt kynnysarvot (nettovelkaantumisaste ja EBITDA).

Jos yritys on alle 3-vuotias pk-yritys, se katsotaan vaikeuksissa olevaksi ainoastaan kohtien 1-2 perusteella. Yli 3-vuotiaiden pk-yritysten kohdalla arvioidaan kohdat 1-3.

Suuryritysten kohdalla arvioidaan kaikki kohdat 1-4. Kohdan 4 mukaan suuryritys katsotaan vaikeuksissa olevaksi yritykseksi, jos kahden viime vuoden ajan:

  1. yrityksen velkaantumisaste on ollut yli 7,5 ja
  2. yrityksen käyttökatteen (EBITDA) suhde nettorahoituskuluihin on ollut alle 1,0.

 

Jos yritys on ollut vaikeuksissa oleva yritys edellisen vahvistetun tilinpäätöksen mukaan, mutta tilanne on korjautunut sen jälkeen, yritys voi osoittaa tilanteen paranemisen toimittamalla tilintarkastajan lausunnon tilanteesta. Lausunnosta on käytävä ilmi, että kyse ei ole vaikeuksissa olevasta yrityksestä edellä esitettyjen kriteereiden perusteella.

Voiko rahoitusta hakevalla yrityksellä olla verovelkaa?

Jos hakijalla on verovelkaa, sitä voidaan rahoittaa, mikäli hakijalla on Verohallinnon kanssa tehty maksujärjestely verovelkojen hoitamisesta. Rahoitusta ei voi myöntää organisaatiolle, jolla on ilmoituslaiminlyöntejä tai organisaatiolle, joka ei kuulu ennakkoperintärekisteriin.

Rahoituksen määrä ja kesto
Kuinka paljon rahoitusta voi saada?

Rahoitus myönnetään avustuksena, jonka taso määritellään tapauskohtaisesti asiakkaalta saatavien vertailulaskelmien perusteella, elleivät unionin normit tai alan teknisen kehitystason ylittävästä ratkaisusta aiheutuvat lisäkustannukset ole yksilöitävissä erilleen kokonaisinvestointikustannuksista.

Enimmäistukitasot ylimääräisiin investointikustannuksiin: pk-yritykset 45 %, suuret yritykset (ml. midcap) 35 %. Myönnetty yksittäinen avustus saa olla enintään 15 miljoonaa euroa yhden yrityksen ja hankkeen osalta.

Hakijan on pystyttävä osoittamaan Business Finlandille, että sillä on riittävä kokonaisrahoitus projektin ajalle. Koska Business Finlandin rahoitus maksetaan pääsääntöisesti jälkikäteen, rahoituksen saajan on siis pystyttävä ensin maksamaan projektista syntyvät kustannukset itse.

Mihin rahoitusta voi käyttää?
Mihin rahoitusta voi käyttää?

Rahoitus on tarkoitettu sellaisiin innovatiivisiin kiertotalousinvestointeihin, jotka parantavat ympäristönsuojelun tasoa yli Euroopan unionin normien tai lisäävät jätteen kierrätystä ratkaisulla, joka ylittää alan viimeisen teknisen kehityksen tason.

Rahoitettavilla kiertotalousinvestoinneilla tavoitellaan merkittäviä ympäristövaikutuksia lisäämällä materiaalikiertoa sekä edistetään liiketoiminnan ja työllisyyden kasvua eri sektoreilla kotimaassa ja myös kansainvälisesti. Jotta investointia voidaan rahoittaa, sen pitää suoraan vaikuttaa kierrätyksen lisääntymiseen tai ympäristönormien ylittymiseen.

Rahoituksen kohteena voivat olla teolliseen rakentamiseen liittyvät investoinnit, liiketoimintaekosysteemien kiertotaloutta parantavat investoinnit, digitaalisten ratkaisujen rakentamista koskevat investoinnit tai jätteen kierrätystä ja uudelleenkäyttöä koskevat investoinnit.

Mitä kiertotaloudella tarkoitetaan?

Kiertotalouden keskeinen tavoite on säilyttää tuotteet, materiaalit ja niiden arvo talouden kierrossa mahdollisimman pitkään. Tehokkuus paranee ja arvo lisääntyy, kun materiaalit ja tuotteet suunnitellaan ja valmistetaan pitkäikäisiksi ja uudelleen käytettäviksi ja niihin voidaan liittää palveluita. Kiertotalouden tarkoituksena on muuttaa perinteisiä toiminta- sekä tuotantotapoja, ja tarjota mahdollisuuksia muutokseen sopeutuville ja uuteen toimintatapaan panostaville yrityksille. Vihreä kasvu voi muodostua kokonaan uudenlaisesta liiketoiminnasta ja synnyttää uusia yrityksiä, mutta mahdollisuuksia on myös perinteisessä energia- ja resurssi-intensiivisessä teollisuudessamme. Kasvun avainasemassa ovat yritykset, mutta tuotannon ohella vihreän kasvun toteutuminen vaatii muutoksia myös kulutuksessa. Valtion-, alue- ja kuntahallinto toimii mahdollistajana luoden edellytyksiä vihreälle kasvulle.

Mitä tarkoitetaan ympäristönsuojelulla?

Ryhmäpoikkeusasetuksen määritelmissä ympäristönsuojelulla tarkoitetaan kaikkia toimenpiteitä, joilla pyritään korjaamaan tai ennalta ehkäisemään fyysiselle ympäristölle tai luonnonvaroille tuensaajan omasta toiminnasta aiheutuvia haittoja, pienentämään tällaisten haittojen riskiä tai edistämään luonnonvarojen järkiperäistä käyttöä.

Mitä tarkoitetaan liiketoimintaekosysteemillä?

Liiketoimintaekosysteemillä tarkoitetaan verkostoa, jossa yksityiset ja julkiset toimijat tekevät yhteistyötä ja luovat toisiaan täydentäviä palveluja tai tuotteita tai kehittävät tuotantoresursseja.

Mitä unionin normilla tarkoitetaan?

Sillä tarkoitetaan ryhmäpoikkeusasetuksen määritelmissä

a) pakollista unionin normia, jolla vahvistetaan ympäristönsuojelun taso, joka yksittäisten yritysten on saavutettava; tai

b) Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2010/75/EU (1) mukaista velvollisuutta käyttää parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa (BAT) ja varmistaa, että epäpuhtauksien päästötasot eivät ole korkeampia kuin ne olisivat käytettäessä parasta käytettävissä olevaa tekniikkaa;

  • kun parhaaseen käytettävissä olevaan tekniikkaan liittyvät päästötasot on määritelty direktiivin 2010/75/EU nojalla annetuissa täytäntöönpanosäädöksissä, kyseisiä tasoja sovelletaan tätä asetusta sovellettaessa

  • jos nämä tasot ilmaistaan vaihteluvälinä, sovelletaan sitä tasoa, jolla paras käytettävissä oleva tekniikka saavutetaan ensimmäisen kerran
Mitä kierrätyksellä tarkoitetaan?

Ryhmäpoikkeusasetuksen määritelmissä kierrätyksellä tarkoitetaan hyödyntämistointa, jossa jätemateriaalit käsitellään uudelleen tuotteiksi, materiaaleiksi tai aineiksi joko alkuperäiseen tarkoitukseen tai muihin tarkoituksiin. Siihen sisältyy eloperäisen aineksen uudelleenkäsittely, mutta ei energian hyödyntäminen eikä uudelleenkäsittely materiaaleiksi, joita käytetään polttoaineina tai maantäyttötoimiin

Mitä uudelleenkäytöllä tarkoitetaan?

Ryhmäpoikkeusasetuksen määritelmissä uudelleenkäytöllä tarkoitetaan toimenpiteitä, joiden avulla tuotteet tai osat, jotka eivät ole jätettä, voidaan käyttää uudelleen samassa tarkoituksessa, jota varten ne on suunniteltu

Mihin lainsäädäntöön rahoitus perustuu?

Rahoitus perustuu valtionavustuslakiin (688/2001), taloudelliseen toimintaan myönnettävän tuen yleisistä edellytyksistä annettuun lakiin (429/2016) sekä kiertotalouden ja kestävän vihreän kasvun edistämiseen yrityksille myönnettävästä avustuksesta annettuun valtioneuvoston asetukseen (1197/2020).

Kiertotalouden investointeihin tarkoitettu tukiohjelma perustuu yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen 36 ja 47 artikloihin (komission asetus tiettyjen tukimuotojen toteamisesta sisämarkkinoille soveltuviksi perussopimuksen 107 ja 108 artiklan mukaisesti (EU) Nro 651/2014 (EUVL L187 26.6.2014 s.1)).

Mitä artiklan 36 nojalla voidaan rahoittaa?

Artiklan 36 nojalla myönnettävän tuen on mahdollistettava, että tuensaaja voi

  • parantaa toimintansa ympäristönsuojelun tasoa ylittämällä sovellettavat unionin normit riippumatta siitä, onko voimassa velvoittavia kansallisia normeja, jotka ovat tiukempia kuin unionin normit tai
  • parantaa toimintansa ympäristönsuojelun tasoa unionin normien puuttuessa.

Tukea ei saa myöntää, jos investoinnit toteutetaan sen varmistamiseksi, että yritykset noudattavat jo hyväksyttyjä unionin normeja, jotka eivät ole vielä tulleet voimaan. Edellisestä poiketen tukea voidaan myöntää:

a) hyväksyttyjen unionin normien mukaisen, maantie-, rautatie-, sisävesi- ja meriliikenteessä käytettävän uuden kuljetuskaluston hankintaan edellyttäen, että hankinta suoritetaan ennen kyseisten normien voimaantuloa ja niitä ei sovelleta velvoittaviksi muuttumisen jälkeen jo ennen kyseistä päivää ostettuihin ajoneuvoihin;

b) maantie-, rautatie-, sisävesi- ja meriliikenteessä käytettävien nykyisten kuljetusvälineiden jälkiasennuksiin edellyttäen, että unionin normit eivät olleet vielä voimassa kyseisten kuljetusvälineiden käyttöönottopäivänä ja niitä ei sovelleta velvoittaviksi muuttumisen jälkeen taannehtivasti kyseisiin ajoneuvoihin.

Tukikelpoisia kustannuksia ovat vain ylimääräiset investointikustannukset, jotka ovat tarpeen sovellettavien unionin normien ylittämiseksi tai ympäristönsuojelun tason parantamiseksi unionin normien puuttuessa. Tukikelpoisia eivät ole kustannukset, jotka eivät liity suoraan korkeamman ympäristönsuojelun tason saavuttamiseen.

Mitä artiklan 47 nojalla voidaan rahoittaa?

Artiklan 47 nojalla tuettavan investoinnin on mahdollistettava alan viimeisimmän teknisen kehitystason ylittäminen.

Tuki on tarkoitettu muiden toimijoiden kuin tuensaajan tuottaman jätteen kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön. Tämän artiklan nojalla ei siten voida tukea investointeja, jotka liittyvät tuensaajan oman jätteen kierrätykseen ja uudelleenkäyttöön.

Muussa tapauksessa kierrätetyt tai uudelleenkäytetyt materiaalit hävitettäisiin tai niitä hyödynnettäisiin vähemmän ympäristöystävällisellä tavalla. Ei sovellu muille jätteen hyödyntämistoimille kuin kierrätykselle myönnettävälle tuelle.

Tukikelpoisia kustannuksia ovat vain ylimääräiset investointikustannukset, joita aiheutuu sellaisen investoinnin toteuttamisesta, joka johtaa parempiin tai tehokkaampiin kierrätys- tai uudelleenkäyttötoimiin verrattuna kapasiteetiltaan vastaavaan perinteiseen uudelleenkäyttö- ja kierrätysprosessiin, joka luotaisiin ilman tukea.

Investointi ei saa pelkästään lisätä kierrätettävien materiaalien kysyntää lisäämättä materiaalien keruuta.

Tuella ei saa vapauttaa välillisesti pilaantumisen aiheuttajia kustannuksista, joista niiden olisi unionin lainsäädännön mukaan vastattava, eikä kustannuksista, jotka olisi katsottava tavanomaisiksi liiketoimintakustannuksiksi.

Voidaanko toteutettavuustutkimuksesta (feasibility study) aiheutuvia kustannuksia rahoittaa ns. esiselvityshankkeena?

Ei voida. Avustus on tarkoitettu investointihankkeisiin. Toteutettavuustutkimukset ja muut selvitykset eivät ole asetuksen mukaan hyväksyttäviä kustannuksia. Investoinnin yhteydessä voidaan kuitenkin rahoittaa investoinnin toteutussuunnittelua asetuksen mukaisesti.

Hyväksytäänkö intressiostot lähipiiriin kuuluvilta yrityksiltä?

Konserni- ja intressiyhtiöiltä tehtyjä palveluostoja voidaan hyväksyä ilman katetta. Katteettomuuden toteamiseksi konserni- ja intressiyhtiö järjestää projektikirjanpidon ja työajanseurannan rahoitusehtojen mukaisesti ja tilittää projektista aiheutuneet omat kustannuksensa Business Finlandin lomakkeilla.

Ovatko johdon, omistajien ja perheenjäsenten palkat hyväksyttäviä?

Projektiin osallistuneiden henkilöiden tehollisen työajan ennakonpidätyksen alaiset maksetut rahapalkat ovat hyväksyttäviä kustannuksia. Johdon ja hallinnon palkat ovat pääsääntöisesti yleiskustannuksia, mutta silloin, kun tehty työ kohdistuu suoraan projektiin määriteltyihin kehittämistoimiin, palkkakustannuksia voidaan hyväksyä myös projektin kustannuksina. Yleiskustannukset eivät ole investointihankkeissa hyväksyttäviä kustannuksia.

Rahoituksen hakeminen ja raportointi
Kuka voi jättää hakemuksen?

Kiertotalouden investointihankkeissa hakemuksen lähettäjällä tulee olla yrityksen nimenkirjoitusoikeus. Tämä poikkeaa BF:n muista rahoituspalveluista. Jos nimenkirjoituslauseke ei mahdollista yksinedustamista, hakemukseen tulee liittää nimenkirjoitusoikeuden omaavien henkilöiden allekirjoittama valtakirja hakemuksen lähetysoikeudesta.

Mitä liitteitä hakemukseen tarvitaan?

Hakemukseen liitteeksi tarvitaan erillinen projektisuunnitelma (kts. erillinen projektisuunnitelmaohje), jossa kuvataan tarkemmin mm.:

  1. tavoitteet, toteutus, resurssit, aikataulu, kustannukset ja rahoitus
  2. laskelmat sekä haettavan investoinnin kustannuksista, että unionin normien mukaisen tai alan teknisen kehitystason mukaisen vertailukelpoisen investoinnin kustannuksista tukikelpoisen osan ja tuen määrän määrittelyä varten, elleivät ylimääräisen, tukikelpoisen osan kustannukset ole yksilöitävissä erilleen kokonaisinvestoinnista ja
  3. kannattavuuslaskelmat sekä haettavalle investoinnille (ilman tukea ja tuen kanssa) että unionin normien mukaisen tai alan teknisen kehitystason mukaiselle vertailukelpoiselle investoinnille tuen tarpeellisuuden arviointia varten.
Voiko hakemusta täydentää?

Hakemusta voi täydentää asiointipalvelussa, kun se on kirjattu Business Finlandin järjestelmään. Lisätietoja ei pidä lähettää sähköpostilla. Olemme yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja hakemuksen käsittelyä varten.

Haluaisin peruuttaa hakemuksen, miten se tehdään?

Hakemuksen voi perua ennen kuin siitä on tehty päätös lähettämällä sähköpostiviesti Business Finlandin kirjaamoon osoitteeseen kirjaamo@businessfinland.fi. Laita viestin aihekenttään "Hakemuksen peruutus xxxx/31/2021 Hakijaorganisaation nimi". (xxxx/31/2021=diaarinumero) Viestikenttään lyhyesti: Perumme hakemuksemme terveisin N.N.

Milloin hakemus tulee jättää?

On välttämätöntä, että avustusta haetaan Business Finlandilta ennen hankkeen aloittamista.

Mitä tarkoitetaan hankkeen aloittamisella?

Investointihankkeen aloittamiseksi katsotaan käyttöomaisuuden hankkiminen, tuella rahoitettavan rakentamis-, muutos- tai parannustyön aloittaminen sekä sitovan investointipäätöksen tekeminen. Ryhmäpoikkeusasetuksessa 'töiden alkamisella' tarkoitetaan joko investointiin liittyvien rakennustöiden alkamista tai ensimmäistä laillisesti velvoittavaa sitoumusta tilata laitteita tai muuta sitoumusta, joka tekee investoinnista peruuttamattoman, riippuen siitä, kumpi tapahtuu aikaisemmin. Maan ostoa ja valmistelutöitä, kuten lupien hankkimista ja toteutettavuustutkimusten tekemistä, ei katsota töiden alkamiseksi.