VAMOS näyttää tietä kohti älykästä ja kestävää liikkumista
Autonominen liikkuminen vaatii uutta teknologiaa, tiivistä yhteistyötä ja rohkeutta kokeilla. Kunnianhimoinen suomalainen VAMOS-verkosto etsii vastauksia siihen, miten itseohjautuva liikenne voi palvella ihmisiä ja yhteiskuntaa turvallisesti ja tehokkaasti.
VAMOS
- Ecosystem for Autonomous Mobility in Smart Spaces (eli VAMOS) koostuu suomalaisista yrityksistä ja oppilaitoksista, jotka kehittävät autonomista liikkumista älykkäissä ympäristöissä.
- Esimerkkinä VAMOSin kehitystyöstä ovat autonomiset linja-autovarikot, joissa robotiikan avulla autot pestään, tankataan ja pysäköidään.
- VAMOS on mukana Business Finlandin Decarbonized Cities -ohjelmassa, jonka tavoitteena on vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja vientiä tukemalla yritysten ja kansainvälisten kumppaneiden yhteiskehitystä kohti hiilineutraaleja kaupunkiratkaisuja.
Kaupungistuminen kiihtyy ympäri maailmaa, ja samalla ilmastonmuutos haastaa meitä etsimään entistä kestävämpiä ratkaisuja arjen liikkumiseen. Tulevaisuuden kaupungeissa liikkumisen täytyy olla paitsi sujuvaa ja turvallista, myös vähäpäästöistä ja älykästä. Juuri tähän tarpeeseen autonominen liikenne tarjoaa kiinnostavia vastauksia.
VAMOS-verkosto (Ecosystem for Autonomous Mobility in Smart Spaces) koostuu suomalaisista yrityksistä ja oppilaitoksista, jotka kehittävät autonomista liikkumista älykkäissä ympäristöissä. Esimerkkinä VAMOSin kehitystyöstä ovat autonomiset linja-autovarikot, joissa robotiikan avulla autot pestään, tankataan ja pysäköidään.
– Autonominen liikkuminen ei tarkoita aina autonomisesti ajavia autoja, vaan myös sitä, että laitteet ja kulkuvälineet voivat liikkua itsenäisesti älykkäissä tiloissa, selventää ekosysteemiä koordinoivan DIMECC-innovaatioalustan Senior Ecosystem Lead Tuulia Haveri.
VAMOS on mukana Business Finlandin Decarbonized Cities -ohjelmassa, jonka tavoitteena on vahvistaa Suomen kilpailukykyä ja vientiä tukemalla yritysten ja kansainvälisten kumppaneiden yhteiskehitystä kohti hiilineutraaleja kaupunkiratkaisuja.
– Haluamme olla vahvasti mukana ratkaisemassa maailman päästöhaasteita suomalaisen huipputeknologian avulla, kertoo Decarbonized Cities ohjelmajohtaja Elina Puszkarzewicz.
Business Finland mahdollistaa kestävän liikkumisen läpimurron
Business Finlandin ohjelmat ja rahoitus ovat keskeisessä roolissa, kun uusia suomalaisia innovaatioita viedään maailmalle. Ilman tukea uudet innovaatiot eivät etenisi, sanoo Tuulia Haveri.
– Rahoituksen avulla pystymme kehittämään ja viemään asioita VAMOS-ekosysteemissä eteenpäin. Myös Business Finlandin verkostot ovat meille tärkeitä – niiden avulla osallistumme kansainvälisiin tapahtumiin, joissa jäsenyrityksemme saavat näkyvyyttä, uusia kontakteja ja käytännön näkymiä liiketoiminnan ja viennin kasvattamiseen.
VAMOS-ekosysteemiin kuuluu tällä hetkellä 27 suomalaista yritystä ja organisaatiota, jotka kehittävät yhteisiä ratkaisuja autonomisen liikkumisen tulevaisuuteen. Lyhyen aikavälin tavoitteena on luoda yhteistarjontaa, joka kiinnostaa myös kansainvälisiä toimijoita.
– Tällä hetkellä valmistelemme ensimmäistä pilottiamme, älykästä bussivarikkoa, kertoo DIMECCin Tuulia Haveri.
– Business Finland järjesti delegaatiomatkan Los Angelesiin, jossa avautui konkreettinen liiketoimintamahdollisuus. Kaupunki valmistautuu sähköistämään koko linja-autokalustonsa ennen LA28-olympialaisia, mikä edellyttää täysin uudenlaisia varikkoratkaisuja. Haluamme olla tässä muutoksessa mukana.
Elina Puszkarzewiczin mukaan Business Finlandin osittain rahoittama VAMOS-ekosysteemi on loistava esimerkki uudenlaisesta kestävän liikkumisen yritysyhteistyöstä.
– Liikkumisen on oltava nykyistä kestävämpää, älykkäämpää ja turvallisempaa. Markkinatutkimusten mukaan globaalin autonomisen liikkumisen markkinan odotetaan kasvavan merkittävästi lähivuosina. Tässä kehityksessä kannattaa todellakin olla mukana.
Helsinki, Tampere ja suomalainen älyliikenne maailmankartalle
Suomalaiset kaupungit etsivät aktiivisesti uusia älyliikenneratkaisuja. Urban Mobility Readiness Index -vertailussa Helsinki sijoittui ykkössijalle vuonna 2023, ja samana vuonna Tampere pokkasi arvostetun voiton maailman suurimmassa älykaupunkitapahtumassa. Tampere näyttää myös suuntaa metaverse-teknologioiden hyödyntämisessä, mikä luo vahvan pohjan edistykselliselle älykaupunkisuunnittelulle.
– Molemmissa kaupungeissa teknologiaa hyödynnetään konkreettisesti asukkaiden ja yritysten hyväksi. Helsinki on esimerkiksi maailman pioneerikaupunkeja liikkumisen digitaalisen kaksosen kehittämisessä, ja Tampereen vahvuus on julkisen ja yksityisen sektorin tiivis yhteistyö, kertoo Puszkarzewicz.
VAMOSin vahvuus on sen laajassa verkostossa, josta löytyy osaamista, kokemusta ja rohkeutta kokeilla uutta. Monen toimijan verkosto mahdollistaa myös yhteistarjonnan, joka on riittävän laaja suurillekin asiakkaille.
– Asiakas harvoin haluaa ostaa montaa pientä komponenttia eri toimittajilta. Kun kokonaisuus on mietitty valmiiksi, se kiinnostaa aivan eri tavalla. Tämä on koko ohjelman ydin, Tuulia Haveri kiteyttää.
Hänen mukaansa VAMOS on vahvistanut myös kotimaisia kumppanuuksia.
– On ollut ilo huomata, miten paljon jäsenyritykset ovat löytäneet keskinäisiä yhteistyömahdollisuuksia.
Ilmastonmuutoksen hillitseminen vaatii pitkäjänteistä politiikkaa ja konkreettisia tekoja. Suomi on jo nyt kestävän kehityksen ja innovaatioiden kärkimaa, ja VAMOSin kaltaiset hankkeet osoittavat, miten suomalainen teknologia, yhteistyö ja rohkeus kokeilla voivat avata tietä kestävälle liikkumiselle sekä kotimaassa että maailmalla.