Valtuudet-palvelu toimii jo useissa eri viranomaisten ja organisaatioiden asiointipalveluissa, joissa on tarkistettava, kuka voi asioida tietyn yrityksen puolesta. Ns. sähköinen valtakirja eli valtuus luodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuudet tallentuvat tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto (DVV).
Käyttöön 18.3.2025*
– Suomi.fi-valtuus rahoituksen hakemisessa otetaan käyttöön 18.3.2025. Ohjeet palvelun käyttöönottoon löytyvät ohjesivultamme sekä asiointipalvelun verkkosivuiltamme. Valtuuspalveluun kannattaa tutustua myös Suomi.fi-verkkosivulla, vinkkaa tuotepäällikkö Kati Lahtinen Business Finlandista.
Muutos ei koske käynnissä olevia projekteja
– Muutos ei vaikuta käynnissä oleviin jo rahoitettuihin projekteihin eikä niiden raportointiin. Muutos tulee koskemaan vain yritysten uusia rahoitushakemuksia ja tiettyjä rahoituspalveluja, sanoo Lahtinen.
Valtuus ei tule koskemaan tutkimusorganisaatioita.
Suomi.fi-valtuus tulossa käyttöön myös My Business Finland -palveluun
Suomi.fi-valtuuden käyttöönottoa valmistellaan myös My Business Finland -palvelussa. My Business Finland ei ole osa rahoituksen asiointipalvelua, joten valtuuksien antaminen tehdään My Business Finland -palveluun erikseen. Tästä valtuuden käyttöönotosta uutisoidaan myöhemmin.
Lisätietoja
Lisätietoja Suomi.fi-valtuudesta rahoituksen hakemisessa
Kati Lahtinen
Hannele Teirikari
etunimi. sukunimi (at) businessfinland.fi
Ohjeet Suomi.fi-valtuudesta rahoituksen hakemisessa
Lisätietoja Suomi.fi-valtuudesta My Business Finland -palvelussa
Janne Jäälinoja
etunimi.sukunimi (at) businessfinland.fi
* Uutista päivitetty 5.3.2025 lisäämällä tieto käyttöönottopäivästä ja linkkejä ohjesivulle