Business Finland ottaa 18.3.2025* käyttöön Suomi.fi-valtuuden rahoituksen hakemisessa. Palvelun avulla yritys voi valtuuttaa henkilöitä asioimaan yrityksen puolesta rahoitushakemuksen tekemisessä ja lähettämisessä. Valtuuden käyttöönotto lisää asioinnin turvallisuutta, sillä sen myötä yrityksen hakemusasioita voi hoitaa vain nimenkirjoitusoikeuden omaava tai valtuuden saanut henkilö.
Valtuudet-palvelu toimii jo useissa eri viranomaisten ja organisaatioiden asiointipalveluissa, joissa on tarkistettava, kuka voi asioida tietyn yrityksen puolesta. Ns. sähköinen valtakirja eli valtuus luodaan Suomi.fi-verkkopalvelussa. Valtuudet tallentuvat tietoturvalliseen kansalliseen valtuusrekisteriin. Suomi.fi-verkkopalvelua ja -valtuuksia ylläpitää Digi- ja väestötietovirasto (DVV).
– Suomi.fi-valtuus rahoituksen hakemisessa otetaan käyttöön 18.3.2025. Ohjeet palvelun käyttöönottoon löytyvät ohjesivultamme sekä asiointipalvelun verkkosivuiltamme. Valtuuspalveluun kannattaa tutustua myös Suomi.fi-verkkosivulla, vinkkaa tuotepäällikkö Kati Lahtinen Business Finlandista.
– Muutos ei vaikuta käynnissä oleviin jo rahoitettuihin projekteihin eikä niiden raportointiin. Muutos tulee koskemaan vain yritysten uusia rahoitushakemuksia ja tiettyjä rahoituspalveluja, sanoo Lahtinen.
Valtuus ei tule koskemaan tutkimusorganisaatioita.
Suomi.fi-valtuuden käyttöönottoa valmistellaan myös My Business Finland -palvelussa. My Business Finland ei ole osa rahoituksen asiointipalvelua, joten valtuuksien antaminen tehdään My Business Finland -palveluun erikseen. Tästä valtuuden käyttöönotosta uutisoidaan myöhemmin.
Lisätietoja Suomi.fi-valtuudesta rahoituksen hakemisessa
Kati Lahtinen
Hannele Teirikari
etunimi. sukunimi (at) businessfinland.fi
Ohjeet Suomi.fi-valtuudesta rahoituksen hakemisessa
Lisätietoja Suomi.fi-valtuudesta My Business Finland -palvelussa
Janne Jäälinoja
etunimi.sukunimi (at) businessfinland.fi
* Uutista päivitetty 5.3.2025 lisäämällä tieto käyttöönottopäivästä ja linkkejä ohjesivulle