Uusi Kultakausi-tapahtuma kokosi Business Finlandin palvelut päiväksi yritysten käyttöön

Uutinen 12.12.2025

Suomessa kultakausi muistetaan suurena luovuuden ja innovaation aikakautena yli vuosisata sitten. Business Finlandin Kultakausi-tapahtuma avasi pk-yrityksille mahdollisuuden kirjoittaa uusi luku tähän tarinaan.

Tulevaisuus rakennetaan yhdessä – onko yrityksestäsi uuden kultakauden menestystarinaksi?

Koostimme avuksesi tietopaketin, joka auttaa selkeyttämään prosessiamme ja opastaa sinua ensimmäisistä askeleista aina rahoitushakemuksen laatimiseen asti.

Joulukuussa järjestetyn Uusi kultakausi- tapahtuman tavoitteena oli kasvattaa yritysten ymmärrystä siitä, miten Business Finlandin tutkimus- ja kehitysrahoitus sekä kasvupalvelut tukevat yritysten kansainvälistä kasvua. Tapahtuma koostui eri toimialojen yrityksille järjestettävästä sparrauspäivästä Epicenter Helsingissä sekä kutsuvierastilaisuudesta Ateneumin taidemuseossa. Yhteisellä päivällä inspiroitiin yrityksiä lisäämään T&K-toimintaansa ja hyödyntämään Business Finlandin tarjoamia työkaluja kansainväliseen kasvuun.

- Päivä tarjosi konkreettisen mahdollisuuden kehittää T&K-ideoita asiantuntijoidemme tuella ja nähdä, miten tutkimus- ja kehitystoiminta voi vauhdittaa kansainvälistä kasvua. Me emme ole ainoastaan rahoittaja, vaan autamme yrityksiä löytämään ne polut, jotka vievät kohti kasvua ja kansainvälistä läpimurtoa. Tätä kokonaisuutta halusimme tuoda esiin myös tässä tapahtumassa, Johanna Huurre, Business Finlandin Markkinointiyksikön johtaja.

Yhdessä päivässä ideasta kasvusuunnitelmaan

Tapahtuman ideana oli, että yritykset tulivat päivään oman T&K-aihionsa kanssa ja työstivät sitä eteenpäin yhdessä Business Finlandin eri palveluiden asiantuntijoiden kanssa. Päivään osallistuneet yritykset: SoundlyFit, Forward Forever, GeekLab, FinnCobalt, ODDfest, Nuppu Print Company, Kansallisgalleria, Natural Indigo. Yritykset olivat monipuolisesti eri toimialoilta ja olivat eri vaiheissa kasvupolkuaan.

- Olen vaikuttunut Business Finlandin asiantuntijoiden vahvasta auttamisen asenteesta ja siitä, miten konkreettista tukea saimme rahoituksen hakuprosessin suunnitteluun, sekä hankesuunnitelman kehittämiseen," kertoo Kalle Penttilä, FinnCobalt Oy:n projektigeologi.

Asiantuntijamme auttoivat yrityksiä tunnistamaan kasvun mahdollisuuksia. Lisäksi yritykset saivat selkeyttä siihen, mitkä Business Finlandin palvelut ovat heille ajankohtaisimpia juuri nyt. Esimerkiksi kansainvälistymispalvelut voivat joissain tapauksissa olla relevantimpia kuin rahoituspalvelut.

Päivään osallistuneet yritykset arvostivat, että heillä oli mahdollisuus keskittyä päivän ajan yrityksen pidemmän aikavälin suuntaan ja strategiaa. Oman idean kehittämisessä Business Finlandin asiantuntijoiden palaute auttoi ohjaamaan ideointia oikeaan suuntaan. Yllättävää monelle yritykselle oli Business Finlandin palveluiden laajuus. Osa yrityksistä löysikin uusia mahdollisuuksia esimerkiksi EU-palveluiden kautta.

Miten kansainvälisille markkinoille tähtäävä yritys voi hyödyntää T&K-rahoitusta?

Tutkimus-, kehitys- ja pilotointirahoituksen tavoitteena ovat innovatiiviset tuotteet tai palvelut, tuotantomenetelmät tai liiketoimintamallit, joilla tavoitellaan merkittävää kilpailuetua kansainvälisiltä markkinoilta. Pyritään vähintään toimialalle uuden tiedon hankkimiseen ja jolla luodaan valmiuksia myöhemmälle kehittämistyölle, mutta jonka tuloksena ei vielä synny valmista tuotetta tai palvelua.

Osana T&K-projektia Business Finland voi rahoittaa kehitettävään ratkaisuun liittyviä hyödyntämismahdollisuuksia tukevia toimenpiteitä. Näiden toimenpiteiden osuus voi olla korkeintaan 20 % hyväksytystä kustannusarviosta:

  • kansainvälistymis- ja kaupallistamisselvityksen tekemistä
  • asiakas- ja markkina-analyysin tekemistä
  • organisaation toiminnan tai johtamisen kehittämiseen
  • kansainvälisen osaajan palkkaamiseen

Luovien alojen T&K-rahoitushaut avautuvat 7.1.2026

Luovien alojen yrityksille sekä luovien aloja hyödyntäville projekteille avautuu T&K-rahoitushaku. Tämä rahoitus tukee luovien alojen yrityksiä kehittämään uusia tuotteita, palveluita ja liiketoimintakonsepteja.